از دوستي با بخيل بپرهيز، زيرا آنچه را كه سخت به آن نياز داري از تو دريغ مي دارد(امام علی علیه السلام)
۳۰ تیر ۱۳۹۶
کد خبر : 1162 تعداد بازدید: 1,924 تاریخ انتشار خبر : ۱۷ آذر ۱۳۹۱
Print This Post Print This Post ">چاپ مطلب | ارسال به شبکه های اجتماعی

آیا هر کاری را در بهترین زمانش انجام دهید موفق تر هستید؟

تحقیقات بسیاری که در حال فزونی هم هستند ثابت کرده اند که توجه به ساعت بیولوژیکی بدن و تأثیر آن بر انرژی و دقت انسان می تواند به ما کمک کند که زمان های متفاوتی از روز را که برای انجام کار های مختلف مناسب است انتخاب کنیم. به گزارش بخش علمی ایران ویج ، […]

تحقیقات بسیاری که در حال فزونی هم هستند ثابت کرده اند که توجه به ساعت بیولوژیکی بدن و تأثیر آن بر انرژی و دقت انسان می تواند به ما کمک کند که زمان های متفاوتی از روز را که برای انجام کار های مختلف مناسب است انتخاب کنیم.

به گزارش بخش علمی ایران ویج ، بیشتر افراد به هر چیزی غیر از ساعت بیولوژیکی توجه دارند: ساعات کاری، معاشرت، فعالیت های اجتماعی و برنامه های بچه ها معمولاً به ما اجازه نمی دهند که بر اساس ریتم و چرخه های خواب و بیداری بدنمان رفتار کنیم.

هر چند که ممکن است تنظیم برنامه ی زندگی با ساعت بیولوژیکی کار دشواری باشد اما ارزش آن را دارد که یک بار هم که شده این کار را امتحان کنیم. دکتر استیو کی، پروفسور دانشگاه کالیفرنیای جنوبی  می گوید که بر اساس تحقیقات انجام شده، ایجاد تداخل در ریتم طبیعی بدن با بیماری هایی مثل دیابت، افسردگی، جنون و چاقی ارتباط دارد. وقتی ساعت طبیعی بدن می تواند فعالیت های متابولیکی، دستگاه گردش خون و شاخصه های رفتاری انسان را با هم و در رابطه با نور خورشید و سایر پدیده های طبیعی تنظیم کند، بنابر این روش ما در زندگی را مشخص می کند.

دکتر کی می گوید که برای مثال برای انجام فعالیت های شناختی، بیشتر بزرگسالان زمانی که چند ساعتی ازصبح گذشته باشد موفق تر هستند. وقتی که دمای بدن درست قبل از بیدار شدن از خواب افزایش می یابد و تا نیمه های روز این افزایش ادامه می یابد، حافظه ی فعال، هوشیاری و تمرکز کم کم بهتر می شوند. اگر صبح ها یک دوش آب گرم بگیرید این جریان سریع تر اتفاق می افتد.

قدرت تمرکز و توجه نیز معمولاً درست بعد از آن و در ساعات قبل از ظهرافزایش می یابد. بیشتر افراد از حدود ظهر تا ساعت ۴ بعد از ظهر کم کم قدرت تمرکز خود را از دست می دهند و راحت تر حواسشان پرت می شود.

گفته می شود که هوشیاری بعد از صرف غذا دوباره افزایش می یابد. خواب آلودگی هم حوالی ساعت ۲ به سراغ آدم می آید که بر اساس گفته ی پزشکان زمان مناسبی برای یک چرت کوتاه است.

ممکن است باعث تعجب باشد اما خستگی قوای خلاقانه ی ما را تقویت می کند. در برابر مشکلاتی که نیاز به تفکر باز دارند، بیشتر بزرگسالان در ساعات شب و زمانی که از کار روزانه خسته هستند بهتر عمل می کنند. بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ در یک مجله ی علمی چاپ شده وقتی از ۴۲۸ دانشجو خواسته شد که مجموعه ای از دو نوع سوال های تحلیلی و تفکر خلاق را انجام دهند، در زمان خستگی کارآیی آنها در حل سوالات گروه دوم بهتر بود اما قابلیت آنها در حل سوالات تحلیلی در طول روز تغییری نداشت. پزشکان می گویند که خستگی باعث می شود که مغز انسان به راحتی منحرف شود و بنابراین راه حل های مختلفی راکشف کند.

مسلماً ساعت بیولوژیکی همه ی انسانها یکی نیست و این هماهنگی را سخت تر هم می کند. البته بر اساس تحقیقات پزشکی گروهی از انسانها در دو زمان مشخص بهترین فعالیت را دارند. اول افراد سحرخیز هستند که صبح زود از خواب بیدار می شوند و در اوایل صبح هم کار آیی بهتری دارند. گروه دوم هم افرادی هستند که دیر از خواب بیدار می شوند و به آرامی فعالیت های خود را شروع می کنند و در ساعات عصر بهترین کارآیی را دارند.

برقرای ارتباط با دوستان و همکاران به صورت آنلاین نیز زمان بهینه ی خودش را دارد. اگر در ساعات اولیه صبح ایمیل بفرستید بیشتر احتمال دارد که پیغام شما خوانده شده و جواب دریافت کنید چون اکثر افراد با ایمیل مثل روزنامه رفنار می کنند، آنها را می خوانند و بعد روزشان را شروع می کنند.

فعالیت در سایر شبکه های اجتماعی بهتر است که دیر تر انجام شود. برای مثال اگر حوالی ساعت ۸ بعد از ظهر در فیسبوک پستی قرار دهید احتمال اینکه افراد بیشتری آن را بخوانند بیشتر است. این زمانی است که افراد از محل کار به خانه باز می گردند و با آرامش بیشتری در شبکه های اجتماعی چرخ می زنند چون وقت بیشتر و کار کمتری دارند.

توجه به ساعت طبیعی بدن در کسب بهترین نتیجه در انجام فعالیت های ورزشی نیز مؤثر است.بدن انسان بهترین عملکرد فیزیکی را در ساعات ۳ تا ۶ بعد از ظهر دارد و در این زمان امکان بروز صدمات هم کمتر است.

قدرت عضلانی انسان بین ساعات ۲ تا ۶ بعد از ظهر در اوج خود است. در این زمان قدرت عضلات حدود ۶% بیشتر از زمان های دیگر است و بنابر این برای انجام حرکت های ورزشی مناسب تر است. همچنین ریه ها هم در حدود ساعت ۵ بعد از ظهر تا ۱۷,۵% بهتر از زمان ظهر کار می کنند.

هماهنگی دست و چشم در عصر بهتر است که برای بازی هایی مثل تنیس یا فریزبی مناسب تر است. مفاصل و عضلات هم در در این ساعات از انعطاف بیشتری برخوردارند که خطر صدمات را کاهش می دهند.

کارایی بدن در این زمان ها صرف نظر از میزان خواب و زمان تغذیه است. در سال ۲۰۰۷ بر روی ۲۵ شناگر حرفه ای تحقیقی انجام شد که در آن این افراد در ۶ زمان مختلف مسابقه می دادند و متغیر هایی مثل میزان خواب و رژیم غذایی هم تحت کنترل بودند. با این وجود اینکه مسابقات در چه زمانی از روز انجام شود بیشترین تأثیر را در عملکرد آنها داشت. حدود ساعت ۵ بعد از ظهر ضعیف ترین زمان و اوایل شب بهترین زمان بود.

آیا زمان مناسبی برای غذا خوردن هم وجود دارد؟

متخصصین می گویند برای جلوگیری از چاقی بهتر است مصرف غدا در زمان هایی صورت بگیرد که بیشترین فعالیت را داریم. تحقیقی که بر روی موش ها نشان داده مشخص کرده که آنهایی که تنها در طول ۸ ساعتی که بیدار وفعال بودند اجازه ی غذا خوردن داشتند تا ۴۰ درصد از موشهای دیگری که در هر زمان می توانستند غذا بخورند لاغر تر بودند و کلسترول و قند خون کمتری هم

داشتند.

البته تحقیقات بیشتری در مورد انسان لازم است اما به گفته ی دکتر کی زمان غذا خوردن هم به اندازه ی آنچه که می خوریم در سلامت ما مؤثر است.

به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





نُه − = 2

<

Page Rank